Selfpublishing

man

Tento týždeň sú na stránke kultura.sme.sk publikované poviedky finalistov MCF 2014. Finalisti majú isté publikovanie knihy touto formou zdarma. Aký balíček dostane vyvolená pätica hlavnej súťaže závisí od toho, na aké miesta to dotiahnu ich poviedky. Môže to byť balík v hodnote 99 Eur, 49 Eur a 19 Eur.

Všetci, ktorí sa prihlásili do súťaže však majú garantovanú zľavu vo výške 42% na produkciu vlastnej knihy prostredníctvom selfpublishingu od spoločnosti Publico. Funguje to tak, že na mail napisavydaj@publico.sk napíšete, že ste tento rok súťažili v MCF, že máte záujem publikovať, o čo konkrétne máte záujem a môžete vydávať. Samozrejme, aj so zľavou.

Ak si nie ste istí, čo vlastne takto vydaná kniha znamená a či je vhodná a hodná vašich diel, prečítajte si blog Publica. Nájdete tam veľa zaujímavého. Nie, že by ste niektoré veci sami nevedeli a netušili už dávno, ale keď vám ich ktosi zosumarizuje a predostrie v podobe rád, stáva sa z tušeného jasné vodítko do cieľa k úspešnému publikovaniu a azda aj k presadeniu sa ako spisovateľ.

Na spomínanom blogu sa dozviete napríklad aj to, že Scott Nicholson, americký spisovateľ, ktorý predal celosvetovo 500 000 kníh, si svoje diela vydáva výhradne sám. Ako hlavný dôvod uvádza, že tak zarobí viac.
Ďalšia rada môže znieť paradoxne – mali by ste aspoň jednu svoju knihu ponúknuť zadarmo. Je to fajn rada ak plánujete niekoľko pokračovaní. Pri prvej časti sa čitatelia namotajú a ďalej to už pôjde ľahšie.
Prostredníctvom selfpublishingu odpadávajú problémy s distribúciou knihy, neriešite žiadnu exkluzivitu a získate tak širší záber cieľovej skupiny.
Prirodzene, selfpublishing má aj viacero úskalí. Základom je uvedomiť si, že za všetko si zodpovedáte vy sami. Je na vás, nakoľko kvalitná bude vaša kniha po gramatickej a štylistickej stránke, akú bude mať obálku a ako bude promovaná. To, že ste sami za všetko zodpovední však neznamená, že si všetko musíte aj sami urobiť. Je na vás, či dáte text skontrolovať mame a kamošom alebo sa rozhodnete pre balík, ktorý tieto korektúry zahŕňa. Prípadne si to po sebe párkrát prečítate vy, vychytáte to, čo si všimnete a zákazníci, ktorí siahnu po takomto diele, budú následne klásť otázky typu, či sa dá reklamovať kniha, ktorá obsahuje toľko gramatikých chýb. Odpoveď je, že sa nedá. Zákazník kupujúci takto vydanú knihu by si mal byť vedomý toho, že si kupuje produkt de-facto priamo od autora. Nedá sa reklamovať forma (v zmysle štylistiky a gramatiky), ani obsah (ak dielo nesadne). Autor ide do rizika, že pokiaľ v knihe nevychytá všetko a vydá blbosť, pokazí si meno. Meno je totiž značka (aj to sa dočítate na Publicu). A čitateľ ide do rizika, že si nekupuje štandardne vydanú knihu, ale „samizdat“, ktorý s chybami môže byť a nemusí. Samozrejme, aj v tlačených knihách od vydavateľstiev sa môžu, a aj sa vyskytujú chyby.

A keď už sme pri tých tlačených knihách, v poslednom Obludáriu bol okrem iných aj Juraj Červenák a zasvätene informoval, že písaním sa na Slovensku živiť dá. Síce vraj nemá predaje ako Dominik Dán, u ktorého sú to päťciferné čísla, ale vystačí si vraj aj s päťtisícovými predajmi. Ono je to asi aj otázka zmluvy, lebo napríklad kniha môjho otca sa tiež pohybovala približne v takých výškach (v SR aj v ČR) a že by to za niečo stálo sa veľmi povedať nedá. Teda finančne. Ale nazad k tomu zarábaniu si písaním. Keď Červenák hovorí, že sa to dá a zvláda to, čo ste horší?

Ak vám predsalen zavonia vydavateľská sloboda, chcete si vyskúšať aké to je mať vlastnú knihu, ak vás vydavateľ odmietne, pohľady na vaše dielo budú nezlučiteľné alebo nemáte chuť čakať a chcete svoju knihu čo najskôr, asi si zvolíte selfpublishing. Keď svoju knihu vydáte cez Publico, bude distribuovaná do obchodov Martinus.sk, Martinus.cz, Apple iBookstore, JRC.cz, Datart.sk, Prestigio Plaza a dostanete 60% z jej predaja. Môžete ju však predávať aj sami cez iné kanály, keďže ste zároveň jej vydavateľom.
Knihu môžete publikovať pod pseudonymom, môžete si stanoviť presný dátum, kedy sa kniha začne predávať, sami si stanovujete predajnú cenu, od Apple získate po vydaní promokódy, ktoré môžete využiť ako formu marketingu (do súťaží, či pre recenzentov) a budete promovaní v galérii e-kníh spolu s odkazmi na kníhkupectvá, ktoré budú vašu knihu predávať.

Na záver, ak vás selfpublishing zaujal a napadlo vám, že vydáte napríklad zbierku poviedok, v ktorej bude hviezdiť tá, ktorú ste poslali do súťaže, prípade román, v ktorom bude daná poviedka jednou kapitolou, dajte vedieť. Okrem toho, že v tlačenom zborníku Fantázia 2014 budú zrejme aj texty, ktoré sa do žiadneho finále nedostali (v procese vyberania), tento rok (resp. 2015) sa už pravdepodobne nevyhneme ani viacerým avizovaným e-zborníkom. Niektoré poviedky tiež posúvame partnerom na publikovanie. A v prípade, že by ste si poviedku publikovali vopred sami, mohlo by to byť následne zložitejšie.

Či si knihu vydáte svojpomocne alebo ju ponúknete vydavateľom, je na vás. Selfpublishing je jedna z viacerých možností s výhodami, aj nevýhodami.
Ak vás tento spôsob publikovania zaujal, máte s ním už nejaké skúsenosti, prípadne ste si už takto vydanú knihu kúpili, dajte vedieť.

(A ešte niečo, totálne mimo témy, ale aktuálne a po niekoľkých dnešných otázkach mi to nedá – nie, korektúru k doteraz publikovaným poviedkam v SME som tentokrát nerobila.)

Foto: Flickr

komentárov: 10

  1. abcdefg...

    zlava kazdopadne potesi aj sa hodi 🙂 len este ostava boj zohnat skuseneho editora.

  2. 149.

    Mohol by som mať otázku, autori mimo finäle, ktorí sa dostanú do zborníka, sa o tom dozvedeli, respektíve dozvedia vopred? Prípadne kedy bude obsah zborníka odhalený verejnosti? Za odpoveď ďakujem.

  3. Publico ďakuje za perfektne napísaný článok! 🙂

  4. Martinus Cena Fantázie ďakuje za skvelú možnosť pre autorov 🙂

  5. Áno, každý bude informovaný vopred. Tipujem to maximálne do troch týždňov. Texty budú poslané autorom na schválenie korektúr.
    Pre verejnosť bude zborník prvýkrat dostupný na knižnom veľtrhu Bibliotéka 3.11.

  6. 38

    Jedna z najlepších cien v literárnej súťaži 🙂 Neviem komu, ale niekomu posielam palec hore za nápad. Netvrdím, že túto možnosť využijem, ale aj tak je to super.

  7. bea

    Možno by bolo dobre dopísať, že tie zľavy sú na ebooky a nie na tlačené knihy, lebo označenie „selfpublishing“ zahŕňa aj tlačené knihy… kto na to má 🙂

  8. Bea, reč bola stále a len o e-knihách, v texte to je spomenuté. Kto si klikol na Publico, nepochybne vie. Ale je fakt, že v niektorých prípadoch skrátka treba stále zdôrazňovať, pretože sú aj ľudia, pre ktorých nápisy typu „nedávajte mačku do mikrovlnky“ nie sú zbytočné.

  9. bea

    hehe, ja viem že ide o e-book, len mi to tak napadlo pri čítaní 🙂 Publico poznám už dávnejšie

  10. To je skvelé Bea. Potom určite vieš aj to, že autori si takýmto spôsobom publikovania môžu aj reálne zarobiť. Vydajú si e-knihu sami, nepotrebujú na to ani vydavateľstvo, ktoré neplatí a zároveň sa ich dielo dostane k širšiemu okruhu čitateľov. Pre autorov super alternatíva. Pre malé vydavateľstvá neželaná konkurencia.

Pridať komentár