Píšem preto, lebo

Nekonečná opica

Dobré je, ak si vopred ujasníte motiváciu, pre ktorú chcete písať. V každom prípade podriaďte svoje písanie tomu, čo chcete dosiahnuť!

komerčný úspech
Ak je vaším cieľom komerčný úspech, ktorý podmieňuje výrazná predajnosť knihy a následné výraznejšie zárobky pre vás, tvrdo kalkulujte. Literatúru vnímajte ako biznis a nehanbite sa za to. Ide predsa o váš cieľ!
Vyberte si vydavateľstvo, prezrite si ich štýl a ponuku a urobte im návrh, ktorý sa neodmieta. Ušite im knihu na mieru. Zväčša budete narábať s témami ako láska, peniaze, vzťahy, trojuhoľníkové vzťahy, nevera, podvod, vražda, veľmi úkladná vražda, stretnete sa s ľahkou erotikou a šťastnými koncami. Vaša budúca kniha bude pravdepodobne paperback kabelkového formátu a literárni kritici sa s ňou, narozdiel od čitateľov, asi nestotožnia. Pri jej písaní využijete najmä motivačnú literatúru a plusom je aj odkukanie prirodzeného elánu a nadšenia sršiaceho z finančných poradcov a predavačov luxusných a pritom cenovo dostupných riadov.

uznanie literárnych kritikov
Ak chcete získať uznanie literárne vzdelanej obce, vaše počínanie musí byť odlišné. Nezaujímajte sa o vydavateľstvá, ani o čitateľov. Stačí trocha šťastia a správnych kontaktov a vydá vás kamarátov známy vlastniaci menšie vydavateľstvo lavírujúce zopár rokov na hranici ekonomickej smrti dúfajúc, že vynikajúce kritiky a prípadné umiestnenie literárne hodnotného diela v súťaži Anasoft Litera, ho vytiahnu z červených čísel. V tomto prípade budete narábať s pojmami ako saturovaný, lucídny, naum, nevyhýbajte sa vulgarizmom a explicitným opisom čo najodpornejších vecí, situácií, stavov, ľudí. Z vašich diel by mal sršať sarkazmus a nekonštruktívna kritika súčasných spoločenských pomerov. Dobré je, ak sa intenzívne zameriate na niektorú bezútešnú, citlivú tému a dotiahnete ju do toho najbezútešnejšieho a najbezcitnejšieho konca, aký dokážete vykonštruovať. Táto motivácia možno vedie k určitému spoločenskému uznaniu, málokedy je však sprevádzaná výraznejším zárobkom.

peniaze
Motivovať vás môžu aj peniaze. Je to všeobecne rozšírená motivácia, ale spisovatelia by si ju mali dôkladne premyslieť. Prirovnanie „chudobný ako spisovateľ“ je pomerne výstižné a pokiaľ viem, na Slovensku je mimoriadne trefné.
Dajme tomu, že máte šťasie, podpísali ste zmluvu na knihu s niektorým vydavateľstvom, ktoré má v Panta Rhei lepšie výstavné pozície. Dostanete 2000 Eur a máte nádej na to, že ak na vás vydavateľstvo zarobí, dočkáte sa aj percent z predaja. Ak ste písali román povedzme rok, je jasné, že kniha z vás milionárov nespraví.

sláva
Sláva tiež môže byť určitým motivátorom. Možno pociťujete stavy podobné závisti, keď vidíte všetkých tých talentovaných ľudí v televíznych súťažiach a hovoríte si, že vy predsa viete písať. Vystupovať sa s tým veľmi nedá, čo však neznamená, že sa tým nemôžete aspoň lokálne presláviť. V tomto prípade je dôležitá téma, rovnako ako aj forma spracovania. Voľte pokiaľ možno kontroverzné námety a spracujte ich čo najjednoduchšie. Získate si záujem intelektuálnejšie zameranej čitateľskej základne a jednoduchý jazyk neodradí ani jednoduchších čitateľov. Do deja vložte záhadu, ktorá bude pôsobiť komplikovane a sofistikovane, ale vy predsa viete, že na ňu musí čitateľ prísť sám, aby sa znova utvrdil v tom, aký je šikovný. Pridajte mu preto nenápadne vodítka, napríklad prostredníctvom popisu osôb. Je napríklad všeobecne známe, že tí zlí sú škaredí, či nejak deformovaní, ale nechcem prezrádzať priveľa.
S vydavateľom popracujte na marketingovom pláne, zvoľte si cool pseudonym, neváhajte sa ponúkať na rozhovor novinárom a pri príležitosti vydania knihy investujte do veľkolepého krstu za prítomnosti tých, ktorí už slávni sú. Dôležité sú aj PR článočky v mienkotvorných periodikách a v ďalšom bulvári. Môžu byť pod rúškom kultúry, lifestylových rád, či hobby. Kujte železo, kým je horúce a skôr, než sa na vaše mená zabudne a vaše knihy začnú v knihkupectvách zdobiť nálepky „zľava“. Najlepšie spoločne s vydavateľom popracujte na pokračovaní prvotiny. Po dopísaní oznámte, že je to trilógia, čím si zaistíte predaje a ďalšiu zmluvu s vydavateľom.
Neváhajte sa zúčastňovať na spoločenských podujatiach monitorovaných médiami a pokúste sa pri tom dobre vyzerať. Ak je treba, votrite sa tam. Je až prekvapivé na koľko akcií sa stačí len pekne obliecť a nepotrebujete ani pozvánku. Zoznámte sa s pojmom sivý holub a buďte naň hrdí! Ak zároveň s „vyzeraním“ dokážete aj vhodne prezentovať vlastný názor, napríklad na kolegov zo spisovateľskej brandže a konflikt, ktorý tým vyvoláte budete pár dní živiť, máte šancu získať si nielen vedľajšie stránky bulváru, ale budete aj na najlepšej ceste k dosiahnutiu svojho cieľa.

píšete preto, lebo musíte
Ak píšete preto, lebo musíte a neplatia vám za to, ste v kategórii grafoman. Pociťujete zrejme aj nutkavú potrebu deliť sa so všetkým, čo vytvoríte s ďalšími ľuďmi. Máte asi profily na písmaku, mamtalente a madnesse, všade máte skupinky, ktoré vás povzbudzujú v originalite a unikátnosti vlastnej tvorby, ste pravdepodobne stále neobjavení, v spisovateľských súťažiach nezvyknete mať šťastie a pritom hodnotenia od známych vyzerajú vždy tak sľubne. Mávate tendencie vysvetľovať čitateľom ako ste to vlastne mysleli a presviedčať ich o tom, že ak vás nechápu, je to ich vina. Reagujete na každý kritický podnet, aj na ten, ktorý si reakciu nevyžaduje, pretože to tak prosto cítite.
Keď už aj dosiahnete nejaké reálne ocenenie, vnímate ho ako utvrdenie sa vo vlastnej výnimočnosti a humorne komentujete reakcie neprajníkov, majúcich na váš výtvor odlišný názor. Milujete dlhé diskusie, predovšetkým pod vlastnými výtvormi, v ktorých vynikne vaša nekonečná chuť písať o všetkom a stále.

Ak ste v kolónke grafoman a chcete sa písaním živiť, zmierte sa s tým. Príjmite sa takí, akí ste a pracujte na tom. Ego grafomana je veľké a čo ak vás práve to urobí veľkými?
Vybudujte si sieť ľudí, ktorým sa vaše písanie páči, alebo sa im páči, že pravidelne chválite vy ich príspevky. Sú to vaši perspektívni čitatelia. A keď konečne napíšete niečo ucelené, nezabudnite sa touto širokou čitateľskou základňou pochváliť vydavateľovi. Kedže ho motivuje zisk, je možné, že aj tento argument zaváži vo váš prospech.
Grafomani majú navyše po vzore nekonečnej opice veľkú šancu, že napíšu aj niečo skutočne originálne a literárne hodnotné.

píšete preto, lebo vás to baví
Toto je podľa mňa tá najlepšia motivácia (ak sa teda v prípade motivácie dá hovoriť o dobrej a zlej). Dostáva sa však do konfliktu s pozíciou spisovateľa práve tým, že spisovateľ musí písať aj keď ho to nebaví.
Pravdepodobne napíšete párstranovú poviedku za niekoľko týždňov, či mesiacov, dáte ju prečítať niekoľkým ľudom v okolí, podľa reakcií ju následne prerobíte a uložíte do foldra s názvom „poviedky“, „moje“, prípadne „kniha“. Za pár rokov tak máte slušnú zbierku nekonzistentných poviedok, ktoré odrážajú váš spisovateľský vývin. Ak na nich zapracujete, môžete to s nimi skúsiť v niektorom menšom a menej komerčnom vydavateľstve, ktoré zbierky poviedok stále nezavrhuje a ktorému kniha od neznámeho autora bez kontaktov a exhibicionistického talentu vlastnému najmä grafomanom a ľuďom túžiacim po sláve nebude prekážať. Po vydaní prvej knihy môžete pocítiť chuť tvoriť ďalej, tentokrát by už mohlo ísť o text nad hranicou novely, kde budete tvrdo konfrontovaní s faktom, že písanie nie je vždy len zábavné. V tomto momente začnete zrejme prehodnocovať cieľ stať sa spisovateľom a budete si musieť nájsť pre písaniu inú motiváciu.

Možno vás ale pri písaní motivuje niečo celkom odlišné. Napríklad máte terapeutické dôvody, alebo tomu hovoríte psychohygiena, prípadne sa vám niečo snívalo, ráno ste si to prekvapivo pamätali a bola by prosto škoda, keby ste to trošku nerozvinuli a nespísali.
Nech je vaša motivácia akákoľvek, buďte dôslední a rozhodne to, čo rozpíšete, aj ukončite. Inak zostanú vaše výtvory neustále rozrobené a ciele nenaplnené. V tejto súvislosti prichádza tá najdôležitejšia rada na záver – ak chcete byť úspešní spisovatelia, musíte vedieť, že

Pridať komentár