Spy Analytics

spy

Na úvod dám varovanie pre tých, ktorí netrpezlivo očakávajú začiatok hodnotenia poviedok. TENTO ČLÁNOK SO SÚŤAŽOU NESÚVISÍ!
Verejne hodnotiť nezačnem skôr, ako v júli.

Nedávno som sa po dlhom čase mrkla na údaje z Google Analytics. Akosi to pomenili a nestačím sa čudovať, čo všetko dokáže bežný smrteľník zistiť o tých druhých. Áno, objavujem Ameriku!

Návštevnosť môjho blogu stúpla, za posledné mesiace približne o 200%. Až sa čudujem, čo tí ľudia hľadajú, keď nepridávam nič nové a oni sa vracajú. O zopár stoviek viac to je vtedy, keď pridám nový článok. Pripadá mi to celkom dosť, aj keď v porovnaní s „ozajstnými“ webmi je to asi ešte stále smiešne číslo. Je mi jasné, že „bežný“ blog na SME má väčší záber. Už len preto, lebo je na SME.
Ale zaujímavé je, že tabuľky, grafy, sínusoidy, koláčiky a stĺpčeky mi prehľadne ukážu cieľovku, vekovú kategóriu, ich záujmy, odkiaľ klikli, ako dlho sa zdržali na stránke, kam „išli“, z akého prehliadača sa pozerali a áno, aj to, odkiaľ sú. Ak by som sa trošku posnažila, tak sa to dá zistiť pomerne presne. V niektorých prípadoch až na ulicu presne…
Nemám ilúzie o tom, že na nete je niečo (čokoľvek) anonymné, ale keď je s tým človek takto konfrontovaný vyznieva to až desivo. Hoci niektoré informácie nie sú nezaujímavé…

Na túto stránku sa pozerá niečo nad 54% mužov a vyše 45% žien. Väčšina je vo veku od 25 do 34 rokov, teda v mojom. Ďalšiu skupinu tvoria young adults a potom skupina od 35 do 44 rokov. Ich záujmy sú najmä šport, konkrétne beh a cyklistika, počítače a elektronika, potraviny a varenie, cestovanie a história. Kde zostali autori, spisovatelia, čitatelia a milovníci fantastiky, netuším. Možno taká kategória v tomto základnom prehľade ani nie je.
V geografických údajoch dominantne figuruje Slovensko. V závese sa vezie ČR, je tam aj Švajčiarsko, Francúzsko, Írsko, Nemecko a Brazília. Pozdravujem exotiku. Asi to nebudú len roboty, ktoré indexujú stránky…
Prvá trojka prehliadačov je Firefox, Chrome a Explorer. Používa sa UPC, Orange, aj Slovanet. Keď čitatelia surfujú z mobilu (prípadne z tabletu) Google Analytics zobrazí presný model. Pri tejto stránke dominuje Nokia Lumia 920, Samsung GT-P7500 Galaxy Tab a nasleduje iPhone, SonyEricsson, iPad a ďalšie. Scary, čo?
A dá sa tam toho vyčítať ešte omnoho viac. Niektoré údajé mi pripadajú až šmírovacie, ale podaktoré sú aj poučné. Napríklad návštevnosť na článok, percentuálna miera odchodov, kľúčové slová, referencie, z ktorých čitatelia na článok klikli, odkazy v článkoch, na ktoré klikali a odkiaľ tí ľudia boli. Všetko preto, aby sa obsah lepšie smeroval na cieľovku, aby ich viac zaujal, aby zostali dlhšie, aby sa prilákali ďalší. V podstate je to forma manipulácie, pretože človek už nepíše príspevok len preto, lebo chce, ale preto, aby ho čo najlepšie zacielil a dosiahol ešte vyššiu návštevnosť.

Tento článok asi nie je veľmi pre moju cieľovku, keďže je medzi nimi veľká časť tých, pre ktorých sú počítače hobby. Určite sú im tieto veci dávno zrejmé, vedia o nich omnoho viac a poznajú finty na to ako ich v istých prípadoch obísť. Na svojej stránke však chcem písať o tom, o čom chcem. A tak ako chcem. O tom, o čom niekedy aj nechcem a formou, ktorá je štandardná a obvyklá, píšem pre iných.
Nie som IT expert. Nie je to dokonca ani moja záľuba. A ak toto všetko dokážem zistiť ja z mojej malej stránky, do ktorej investujem akurát tak ročnú platbu a žiadne ďalšie kampane a nadštandardné služby si neplatím, tak ma mierne desí predstava, čo všetko sa dá o každom zistiť len na základe toho, že sedí pri compe a nevinne si kliká po stránkach…

Nedávno sa mi jedna novinárka posťažovala, že ľudí už neláka ani sex. Že ak dajú na titulku články o sexe a o žraní, väčšina si klikne na to žranie. To, že sex predáva, začína byť omyl. Predávať začína jedlo. Ale to len tak, ak máte náhodou web a chcete si zvýšiť návštevnosť, tak píšte o žraní.

Pridať komentár